Fjordfähren in Norwegen
  Fjordferjer i Norge
Startseite: 
Wagenfähren in Europa
Startseite: 
Fjordfähren Norge
Zentralregister Norge
 Hæhre IV  Werft
Bygge verft
Baujahr
Byggeår
1970
Abbruch
kondemnert
-
Hjørungavaag Verksted AS, Ålesund, N
 Bau-nr.
Bygge nr
12
 IMO-Nr.
7026948
Namen
Skipsnavn
Rufzeichen
Kjenningssignal
Reedereien / Eigner
Rederi / Eier
Lebenslauf Vermessung: -  Info-D - Info-E - Info-E -
Hoveddimensjoner
  1. Radøy (I) - 1986
  2. Eiksund - 09.2014
  3. Atlantic Pioneer - 12.2015
  4. Hæhre IV
- LMUS
  1. A/S Bergen-Nordhordland Trafikklag (BNT), Bergen - 1973
  2. Bergen Nordhordland Rutelag (BNR), Bergen - 1986
  3. Møre og Romsdal Fylkesbåtar AS (MRF), Molde - 2005
  4. Fjord1 MRF AS, Molde - 10.2012
  5. Fjord 1 AS, Florø - 09.2014
  6. Atlantic Ship Management AS, Kristiansund - 12.2015
  7. Hæhre Maskinutleie A/S, Vikersund
1970 - ? Steinestø - Knarvik
        Salhus - Frekhaug - Flatøy
        Mordalsvågen - Solholm
        Eidsdal - Linge
1986 - 1991 Eiksund - Rjånes
1991 - 1993 (?) Årvik - Koparnes (-Syvdsnes)
1993 - 1994 / 1995 - 2008 Eidsdal - Linge
02.2008 - 03.2010 Sæbø - Leknes - Skår - Trandal  -  Standal
03.2010 - 06.2011 Umbau und genereller Umrüstung des Antriebes von Schrauben- auf Thusterantrieb (dieselelektrisch) bei Bolsønes Verft, Molde
07. 2011 - 2014 Planeinsatz: Arasvika - Hennset 
mehrere Betriebsunterbrechungen wegen technischer Probleme
09.2014 Verkauf zum Einsatz als private Transportfähre
1.12.2014 - 2015 : lokale Transportaufgaben im Bereich Kristiansund
Pläne für den Einsatz als Transportfähre für die Offshoreindustrie im Bereich Kristiansund scheiterten
- 12.2015 verkauft
- Anfang 2016 Umbau bei Kristiansund Mekaniske Verksted: eine große Zufahrtsrampe + Gewichtsreduktion
- Arbeits-/Transportfähre
589 BRZ/GT/BT
218 NRZ/NT
alt: 117 brt
Tragfähigkeit
Tonnasje
  Tdw /dwt
  Tonnen
Länge ü.a.
Lengde o.a.
48,98
m (length o/a)
Breite ü.a.
Bredde
10,6
m (beam o/a)
Tiefgang (Tg)
Dypgående
3,09
m (d - draft/draught)
Seitenhöhe
Dybde
4,22 m (D - depth moulded, 
(Tg + Freibord F)
Passagiere
Passasjerer
256
-
PKW-Einheiten
PBE
28
- 38
Maschine / Antrieb:
maskin / framdrift
- Wärtsilä/Wichmann - Diesel mit 552 kW, ab 05.2011: INPOWER Phi-DRIVE™ - Azimuth RDT 1500, - neuartiger dieselelektrischer Thuster Antrieb 
2011 - Foto/Info"Eiksund er en eldre ferge med kapasitet på 28 biler, som har blitt bygget om ved Bolsønes Verft i Molde. Før ombyggingen var fartøyet utstyrt med en hovedmotor som drev to vridbare propeller. Etter ombyggingen er dette erstattet av to azimuth-periferidrevne thrustere (Rim Driven Thruster/ RDT), én i hver ende av fartøyet. Thrusterne er uten mekaniske akselsystemer, og propellene drives ved bruk av elektriske permanentmagnetmotorer. Også drivsystemet, utviklet og levert av Inpower AS, er unikt i verdenssammenheng."
Geschwindigkeit
Fart
13
kn
weitere Informationen: - - -

"Hæhre IV" ved Kristiansund Mekaniske 21. mai 2016

Kristiansund 10.2014

"Atlantic Pioneer" (tidl. "Eiksund") ved Marcussundet i Kristiansund 25.10.2014

"Eiksund" har skiftet navn til "Atlantic Pioneer" og skal brukes som arbeidsbåt for selskapet Atlantic Ship Management AS i Kristiansund.
Eiksund ved Devoldholmen 18.09.2014

1.7.2013 - in Fjord 1 - Farben

Eiksund am 30.06.2012 bei Hennset

"Eiksund" med nytt fremdriftsystem i sambandet Arasvika-Hennset - 06.2011

27.7.2010 in Molde beim Umbau auf der Bolsønes Verft

M/F Eiksund er slippsatt på Bolsønes i Molde 1.4.2010  Foto: Ketil Malo

EIKSUND am 13-06-2007 vor Linge © Uwe Jakob

Eiksund 2004

als "Radøy"

"Eiksund" 7.1996

als Eiksund August 2006
© W. Langes, Dortmund 2003, 
http://www.fjordfaehren.de/
 fjordfaehren_@_gmx.de Anti-Spam: korrekte Adresse ohne/without/uten _ !!!