![]() Danske Ø - Færger |
Dänischen Inseln |
![]() |
Wagenfähren in Europa |
Guldborg |
Baujahr
/ buildt / byggeår:
1904 |
Werft
/ yard / verft:
Dansk Maskinfabrik, Kedelsmedje, Støberi og Skibsbyggeri, Strandmøllen (Skodsborg ) |
||||||||||||
19,98 11,56 |
brt nrt |
ca. 11,73 | m lang | ca. 3,73 | m breit | ca. 1,65 | m Tiefg. | - | Passagiere | 3 | PKW | - | Knoten | |
Namen:
|
Reedereien/operators/rederier:
|
Einsatzort
/ operationarea / innsatsområde:
Ablieferung 20.7.1904 "Indvielse" 21.10.1904 https://arkiv.dk 1.11.1904 - 6.10.1934 Guldborgsund: Guldborg Falster (Sundby) - Guldborg Lolland (Sosmark) Eröffnung der Guldborgsundbrücke 8.10.1934
nach 1934 Verkauf der Fähre an einen Fischer |
||||||||||||
|
Motorfaergen
Guldborg - P 114 im Volksmund genannt : "Loppen" - beim Bau: 30 PS Petroleummotor - ab 1908 neuer 24 PS-Petroleummotor ( Forenede Maskinfabrikker, Nakskov) - ab 1917 neuer Motor von Maskinfabrikken Hera, København - ab 1929 vierter Motor - Eintrag in "Danske Krigs- og Handelsskibe" (Danmarks Skibsliste) nur für 1905, 1907 - auf dieser Seite Info wird noch Skibsreder Alfred Christensen als Eigner angegeben. Lt. Info von Sakskøbing lokalarkiv war Maribo Amtsraad Eigner bis 1934, dann Bøgh |
![]() Guldborg ca. 1930 Bildquelle: https://arkiv.dk med tillatelsen av Sakskøbing Lokalhistoriske Arkiv |
![]() Færgehavnen i Guldborg ca. 1925 Bildquelle: https://arkiv.dk med tillatelsen av Sakskøbing Lokalhistoriske Arkiv |
![]() Guldborgbroen under opførelse Færge Guldborg Anfang 1930er - Bildquelle: https://arkiv.dk med tillatelsen av Sakskøbing Lokalhistoriske Arkiv |
![]() Infoquelle: http://mfs.dk/ |
![]() Kartenquelle: https://historiskatlas.dk |
![]() |
![]() |
http://www.fjordfaehren.de |
|
![]() |