Fjordfähren in Norwegen
  Fjordferjer i Norge
Startseite: 
Wagenfähren in Europa
Startseite: 
Fjordfähren Norge
Zentralregister Norge

 Bilfergen  Werft
Bygge verft
Baujahr
Byggeår
1919
Abbruch
kondemnert
-
Johan T. Nerhus, Ølve (Hardanger)
fertig gestellt bei:
Johan A. Wiik, Vestnes 
 Bau-nr.
Bygge nr
23
 IMO-Nr.
-
Namen
Skipsnavn
Rufzeichen
Kjenningssignal
Reedereien / Eigner
Rederi / Eier
Lebenslauf Vermessung: -  Info-D - Info-E - Info-E -
Hoveddimensjoner
  1. Bilfergen
- LFOU
  1. Aalesund Automobilklubb - 1921
  2. Aalesund Færgeselskab AS - 1924
  3. Møre Fylkes Ruteselskap (MFR), Molde - 1948
  4. Møre og Romsdal Fylkesbåtar AS (MRF), Molde - 10.1960 
  5. Sund Kommune, Steinsland / Sotra - 01.1962 
  6. Øygarden & Sotra Rutelag  - 12.1973 
  7. Harald Brunvoll, Stathelle - 08.1975 
  8. Søndeled Veteranskibsklub, Søndeled - 1999 
  9. Møre og Romsdal Fylkesbåtar AS (MRF), Molde - 2005
  10. Fjord1 MRF AS, Molde - 10.2012
  11. Fjord 1 AS, Florø
1919  als Fischkutter gebaut, noch unvollständig vom Aalesund Automobilklubb gekauft und bei Johan A. Wiik als Autofähre 1921 fertig gestellt
1921 - 1923 Vestnes(Remmemsvik)  - Åndalsnes
auch Angabe: 1922 Geiranger - Hellesylt
1923 - 1925 Valldal - Stranda - Hellesylt - Geiranger
1925 - 1934 Molde - Vestnes - Åndalsnes - mehrmals die Woche
1934 Umbau Durchfahrt Heck - Bug
diverse Routen MRF
1940 beschlagnahmt durch Dt. Kriegsmarine für Transportaufgaben im Bereich Haugesund
1946 - ?    Dyrkorn - Stranda - Valldal
auch           Halsa - Kanestraumen
1950er - Anfang 1960er Solavågen - Sæbø - Øye, Hjørundfjorden
Ende 1950er Umbau: Steuerhaus auf Steuerbordseite
1960 - 1971 Steinsland/Sotra - Tofterøy
1971/1972 aufgelegt
1972 - 1975 aufgelegt in Djupvik/Tofterøy
ab 1975 Museumsschiff
1975 - 1999 Ausflugsschiff Søndeled/Sørland (bei Risør)
2006/7 Restaurierung im Hardanger Fartøyvernsenter
Museumsschiff, in Ålesund liegend
  BRZ/GT/BT
  NRZ/NT
alt: 34 brt
Tragfähigkeit
Tonnasje
  Tdw /dwt
  Tonnen
Länge ü.a.
Lengde o.a.
17,07
m (length o/a)
Breite ü.a.
Bredde
4,88
m (beam o/a)
Tiefgang (Tg)
Dypgående
2,13
m (d - draft/draught)
Seitenhöhe
Dybde
-- m (D - depth moulded, 
(Tg + Freibord F)
Passagiere
Passasjerer
48 / 40
-
PKW-Einheiten
PBE
7 / 9
-
Maschine / Antrieb:
maskin / framdrift
- 2-zyl. Bolinder-Motor mit 97 PS Geschwindigkeit
Fart
-
kn
weitere Informationen: - Infolink Hardanger Fartøyvernsenter
- der Name war immer BILFERGEN und nicht wie teilweise berichtet am Anfang BILFÆRGEN
- - -


07.2021: Bilfergen (4 bilplassar) møter dagens storferje Harøyfjord (165 bilplassar) på Moldefjorden.
Det er 96 år sidan Bilfergen starta opp sambandet Molde-Vestnes.

07.2021

Ålesund 9.7.2019
-
Ålesund 22.6.2017

Bilfergen am 27.06.2012 in Ålesund

Bilfergen am 28.06.2012 in Ålesund
-
"Bilfergen" i Molde, Juli 2011

10.5.2009 MF Bilfergen ved Hardanger fartøyvernsenter. Foto Harald Sætre

Bauzustand "III" ca. 1960 - heute

Bilfergen ca. 1960 mit seitlichem Steuerhaus (Bauzustand ab ca. 1954)  Foto: ukjent Sammler

Bilfergen in Sæbø ca. 1956  ukjent fotograf

Bilfergen med Kronprinz Olav bei Stranda   Foto: Ukjent samler, 17. Juni 1946
Bauzustand "II" ca. 1935 - ca. 1960

Bilfergen som fergen var i 1924/1925   Foto: ukjent samler    Bauzustand "I" ca. 1924 - ca. 1934

Bilfergen in 1921 - AK-Sammlung

Bilfergen i 1921 
scan fra H. Vike "Båt og skipsbygging i Vestnes" (1994)

 

© W. Langes, Dortmund 2003, 
http://www.fjordfaehren.de/
 fjordfaehren_@_gmx.de Anti-Spam: korrekte Adresse ohne/without/uten _ !!!