![]() Fjordfähren in Norwegen |
![]() Fjordferjer i Norge |
![]() |
|
-
Glomma - | Fährstellen Glomma 1: | bis Elverum | ||
Atnosen - Fjeldvang | - Karte - | in Karte von 1903, durch Brücke ersetzt | ||
Sundfloen
- Koppang
(Sundfloden ferjested) |
- Karte - |
Sundfloferja
(I)
(?
- ?) Sundfloferja (II) (? - 1967) |
in Karte von 1903 - 03.1929 Neubau einer Fähre beschlossen 1967 ersetzt durch Brücke |
|
Berg - Oien | - Karte - | Ferge 1 Ferge 2 |
2 Fährstellen über eine Insel in
der Glomma in Karte von 1903 |
|
Stai - Lillhammeren | - Karte - | ? - 1925 | Foto 1920er - 1925 ersetzt durch Stai bru |
|
Rasta - Syra | - Karte - | Rastaferga ? - ca. 1970 | erst in Karte von 1950 eingezeichnet, in Karte von 1945 noch nicht ! ca. 1970 aufgegeben |
|
Ophus - Sundhaugen heute: Opphus - |
- Karte - | in Karte von 1899 und 1950 ! | ||
Øksnasund: Øksna - |
- Karte - | - 1 PBE, 10 Pass - angegeben in Meddelelser fra Vejdirektøren 1930 und 1938 |
||
Fährstellen Glomma 2: | Elverum bis Kongsvinger | |||
Fährstelle Skjefstad (Skiefstad) |
- Karte - | in Karte von 1798, 1909 und 1958; andere Info: 1910 eingestellt | ||
Fährstelle
Ljømosundet:
Lømo / Lømosundet |
- Karte - | - 1 PBE, 10 Pass - in Karte von 1909 und 1958; - angegeben in Meddelelser fra Vejdirektøren 1930 und 1938 |
||
Vaaler Vaalbæksund |
- Karte - | ? - ? ca. 1923/24 - ? neue Fähre |
in Karte von 1909; nicht mehr in Karte 1958 heute: Våler; abgelöst durch Brücke südlich des Ortes |
|
Fährstelle Sjurderudsundet: Klyperud - Svenneby |
- Karte - | in Karte von 1909, nicht mehr in Karte 1958 abgelöst durch Brücke nördlich der Fährstelle |
||
Andset / Anset |
- Karte - | in Karte von 1917 | ||
Flobergsund |
- Karte - | in Karte von 1917 | ||
Arnebergsund |
- Karte - | in Karte von 1917, noch 1924 | ||
Sandstad - Kirkenær |
- Karte - | Sandstad bru ab ca. 1910 | ||
Oppåkersund |
- Karte - | Opakersundet | ||
Årnes i Brandval Aarnes Sund |
- Karte - | Fähre bis ca. 1940er Brandvalbru ab 1949 |
1 PBE, 15 Pass, gebaut 1914 bei Brødrene Foss | |
Gjølstadsund (südl. Brandval) |
- Karte - | noch 1938 | in Karte von 1938, 1913; 1 PBE, 15 Pass | |
Fährstellen Glomma 3: | Kongsvinger bis Sarpsborg | |||
Disenå - Ullern | - Karte - | Ferge Disenå | - 1911 neue Fähre ??? - bis ?? Fahrzeugbeförderung ?? |
|
Seterstøa - Sundet
(Sæterstøa) schon in Karte von 1909 |
- Karte - | Seterstøa-ferje 1923 - Herbst 1975 | Fotolink Fotolink |
|
Haga Fergested | - Karte - | - 1914 Neubau einer Fähre erwähnt - per 31.12.1928 eingestellt |
||
Blaker - Blakersund | - Karte - | Ferje Blakersund (1904 - 12.1926) | per 31.12.1926 aufgegeben / ersetzt durch Brücke | |
Elvestad: Sørum
- Sørumsand
Elvestad sundsted |
- Karte - | Sørum-Ferje (geruderter
Fährprahm, ? - 1920) Elvestadferga (1920 - 23.9.1927) |
1927 ersetzt durch Brücke | |
Fetsund historische Fährstelle, |
Brücke ab 1862 | |||
Grønsund
/ Grønnsund: Sundås (Skiptvet kommune) - Salmonrud (Eidsberg kommune) |
- Karte - |
Salmonrud
- Ferje (? - ca. 1943 ?)
Grønnsund-Ferja "Eva" (1943 ? - 12.1963) |
in Karte von 1902 nicht extra eingezeichnet aufgegeben Ende 1963 |
|
Onstadsund historische Fährstelle am Kongeveien |
- Brücke ab 1856 - Brücke in Karten 1902 und 1910 nicht vorhanden !? |
|||
Fährstellen Glomma 4: | Sarpsborg - Mündung | |||
Sarpsborg / Sandesund |
in Karte von 1924, 1905 alter Name: Sannesund |
|||
Lisleby - Sellebak
Selbak Færgested |
- Karte - | Ferge 1 / Ferge 2 |
in Karte von 1924, 1905; Fahrzeugtransport ab 05.1939 bis ?? etwas nördlich: Fährstelle Hauge |
|
Fredrikstad - Nabbetorp | Personenfähre | |||
Fredrikstad (Fergestedsveien)
- Gamle Byen
auch genannt: Cicignon - Gamlebyen («fergestedet») ab 07.1957 Brücke, aber weiter Passagierfähre |
- Karte - | Schleppboote für die Fährprahme: -> Færgebaad I "No 1" Bj. 1876; erkennbar an 2 x 3 eckige Fenster -> Færgebaad II "No 2" Bj. 1876; erkennbar an 2 x 5 runde Fenster -> Færgebaad III "No 3" Bj. 1892; erkennbar an 2 x 4 eckige Fenster, länger |
in Karte von 1924, 1905 ab 1875 durch Fredrikstad Kommune übernommen; 1876 - 1932 Dampfboot mit Prahm 1932 kombinierte Wagen-/Passagierfähre, genannt «Godvakkermaren» Motorferje IV und V: kleine Passagierfähren |
|
freifahrende Fähren: Motorferje No. I (1930 - 1959) Motorferje No. II (1932 - 1959) Motorferje No. III (1947 - 1962) Motorferje No. VI (1957 - ca. 1977) |
||||
Alexander Ytteborg: Her er historikken til den bevarte «Fergebaad III»: Pendelferge på Glomma «Færgebaad III» ble levert til Fredrikstad kommune i 1892 som passasjerbåt til spesifisert rute på Glomma mellom østre og vestre Fredrikstad by. Båten ble bygget ved Fredrikstad mek. verksted (FMV) som bygg nr. 19, kostet kr. 16 000, - og var sertifisert for 80 passasjerer for farten over «Ælva». Båten ble sjøsatt den 12. desember 1891, ble utstyrt med en 15 hesters Fredrikstad Compound dampmaskin, og var på sin første prøvetur den 18. februar 1892. «Færgebaad III» ble sannsynligvis satt i rute umiddelbart etter prøveturen i februar 1892 og var byferge i Fredrikstad frem til 1938. Den inngikk i en flåte på tre fartøyer eid av Fredrikstad kommune. Øvrige båter var søsterfartøyene «Færgebaad I» og «Færgebaad II», begge bygget i jern på Akers mek. verksted i Christiania i 1876. Disse tre fartøyene utgjorde det man kan betegne som første generasjons byferjer på Glomma – et viktig tilbud som også i dag er populært for byens befolkning med ulike anløp i Fredrikstad by. «Færgebaad I-III» ble etter hvert bilferger da bilen gjorde sitt inntog på riksveiene. Slik sett kan det hevdes at «Færgebaad III» er en slags forløper til landets første pendelferger. En flatbunnet pram ble huket på i slep ved overfarten, først for hest og kjerre eller annen form for hestetransport, senere for biler og lette lastebiler som stadig ble mer vanlig på landeveien. Den siste i sitt slag «Færgebaad III» er den siste bevarte i sitt slag fra tidlig dampbåttrafikk/fergetrafikk på «ælva», og kompletterer på denne måten rutesambandet omkring byen med den vernete passasjerbåten MS «Hvaler» fra 1892 (FMV-bygg nr. 29). «Færgebaad III» seilte i samme rute i over 40 år, men i 1938 var det slutt. Da besluttet formannskapet i Fredrikstad kommune å selge båten, og fartøyet ble lagt ut for salg. |
På dette tidspunktet hadde nye, tidsriktige og funksjonelle bilferger (pendelferger – fremdrift i begge ender, gikk på vannjet – ikke propell) blitt satt inn i rute på Glomma. «Vakre Maren-båtene» eller «Godvakremaren-båtene» overtok fergedriften på begynnelsen av 1930-tallet med «Motorferje No 1» (1930) og «Motorferje No 2» (1932) som bindeledd mellom østre og veste del av byen. De nye bilfergene erstattet «Færgebaad I» og «Færgebaad II» som ble borte, mens «Færgebaad III» ganske sikkert ble lagt opp som reserveferge gjennom 1930-tallet. Bilfergetrafikken på Glomma og i Fredrikstad var forøvrig i Norges største fergesamband i sin tid, med kjempestor biltrafikk og hele 4 bilferger i drift før Fredrikstad bro ble ferdigstilt i 1957. Slepebåt I 1939 ble «Færgebaad III» solgt, men ny eier betalte aldri for båten. Båten ble liggende i opplag, og kom først i bruk i 1941 etter en tvangsauksjon. Samtidig ble båten bygget om til slepebåt med ny hjemmehavn i Sarpsborg. Båten ble døpt til DS «Ruggen II». I 1956 ble dampmaskinen om bord i «Ruggen II» erstattet med en Rappmotor, en 2-sylindret dieselmotor. Den gjorde sin tjeneste inntil 1967, da slepebåten fikk ny eier, og denne gang ble omdøpt til «B-9782». I 1967 ble «B-9782» oppgradert ved slippen på Isegran i Fredrikstad. Skroget ble bl.a. påmontert doblinger under vannlinjen på gammel klinket hud for at båten skulle være rustet til å gå i isen. Samme år ble båten slept til Stathelle og fikk installert en Wichmann 4ACA, 4-sylindret motor fra ferga «Sandøy» på Vestlandet (to motorer kom til Fredrikstad fra denne fergen – den ene ble satt i slepebåten «Fix» og den andre i «Ruggen» - den en gikk høyrevendt og den andre venstrevendt). I 1987 fikk båten ny eier i Fredrikstad, og samtidig nytt navn,«Kjell», et navn båten har hatt helt frem til 2021. Båten avsluttet sannsynligvis sin aktive tjeneste som slepebåt i 2002 da den sank i juli samme år. Båten ble hevet og reddet, og i 2004 overtok fartøyverner, Svein Jensen, eierskapet, og satte den i stand med utgangspunkt i slepebåtperioden. Svein Jensens planer var på sikt å tilbakeføre båten til «Færgebaad-tiden», men ulike årsaker gjorde at dette ikke ble noe av. «Kjell» ble i 2021 overtatt av dagens eier, Maritimt Center Fredrikstad AS, som døpte båten tilbake til opprinnelig navn, «Færgebaad III». Fartøyet ble landsatt og sikret i februar 2021 gjennom tilskuddsmidler fra Viken fylkeskommune og Fredrikstad kommune. |
|||
Kraakorøy færgested: Fredrikstad Dampskipsbrygga - Bjølstad / Kråkerøy Wagenfähre bis 1957 1957 ersetzt durch die Brücke nach Kråkerøy |
- Karte - |
Bjølstadfergen
1 (? - 1934 ?)
Bjølstadfergen 2 (? - 1934 ?) Bjølstad-Kabelferge (I) (1934 - 1957) Bjølstad-Kabelferge (II) (? - 1957) |
- bis 1920 durch Kråkerøy
Kommune betrieben,
dann durch Fredrikstad Kommune - sehr alte Fährstelle, an der einzig Fahrzeuge übergesetzt wurden, früher wurden Fahrzeuge mit einem kleinen geruderten Prahm ("lørje"), später dann mit einer einfachen Seilfähre übergesetzt |
|
![]() |
![]() |
![]() |
||
1925:
https://digitaltmuseum.no/0210111776154/ferje-over-glomma https://digitaltmuseum.no/0210111776155/ferje-over-glomma |
Gudbrandsdals-Lågen / Oppland |
s. Mjøsa |
|||
Storelva / Buskerud: | Busund / südl.
Hønefoss
ersetzt durch Brücke |
- Karte - |
Busund
-> ca. 1900 - ca. 1939/40 -> ? - ca. 1961 |
|
Simoa / Storelva | (Simostranda ?) | - Karte - | - nn: ??? | beim Blåfarveverket Modum |
Snarumselva / Buskerud: |
Bøenstøa / Sysle | - Karte - | - nn: ? - 1905 | - ab 1905 Bjørntangen bro |
Begna Buskerud |
Bergsund / Hallingby | - Karte - | - einfache Ruderfähre - | Bergsundet nær Hallingby i Ådalen |
Drammenselv / Vestfold: | Åssiden - Langesøy (Insel im Drammenselv) | - Karte - |
Ferge
Langesøy (? - heute) Øybrua |
|
Numedalslågen / Vestfold: | Gåserud i
Lardal
- Helgeland Gaaserud Gåsrudsund færgested |
- Karte - | - ? -
ca. 1928 - neue Fähre ab ca. 1928 - ? |
- südlich Svarstad - existierte noch 1938 mit 5000 Fahrzeugen / 30000 Personen im Jahr !! |
Hvåra
- Ståbakken på Odberg
|
- Karte - | - Hvåra-Ferje - 1937 | 1937 ersetzt durch Brücke | |
Hetan/Nes - Lynnestå/Nordkvelde
oder: Hetaståa på Nes til Lynnestå på Nordkvelde (Næs i Kvelde) aufgebenen 1936 |
- Karte - | Hetan-Lynnestå (1917 - 1936) | ||
Holm - Kvelde | - Karte - |
Holm
ferge (? - 1917)
Holm ferge (1917 - 1936) ?? |
"Næss Færgested" ?? | |
Sundet
i Hedrum
2
Fährstellen:
Sundet - Evjubakken (Lågen) |
- Karte - | Sundet
ferjested ? - 1968 (aufgegeben) |
||
Sundet -
Melau (Åsrumvannet / Hagnesvassdraget) |
- 1913 (ersetzt durch Brücke) | |||
Fjære ferjested
(nördlich Sundet)
Fjæreelv / Hagnesvassdraget |
- Karte - | - 1911 | - Wagenfähre ??
ab 1911 Brücke über den Fjæreelv |
|
Hedrum - Lunde
|
- Karte - | Hedrum | aufgegeben | |
Saua / Telemark: | Akkarhaugen
|
- Karte - | Akkarhaugen - 1923 | ersetzt durch Brücke |
Nidelva (Arendal/Aust-Agder): | Haugsjåsund (Haugesjåsund) | -
Karte - - Norgeskart - |
Haugsjåsund (I) ? - ? Haugsjåsund (II) ? - 1947 |
- in Meddelelser
fra Vejdirektøren 1930 - in Karte 1945 - ca. 1947 ersetzt durch Brücke; |
Forre - Løddesøl:
Furre Færgested |
- Karte - | Furre
- Løddesøl ca. 1914 - ca. 1928 1928 - 1949 |
1949 ersetzt durch Brücke | |
Olstad - Seljås
ca. 1960 ersetzt durch Brücke weiter südlich |
- Karte | ? - ca. 1960 | - ersetzt durch Brücke
bei Javnes
Bildquelle - Foto von 1910: |
|
Tovdalselva (Aust-Agder): | Grødum
- Foss
ersetzt durch Brücke |
- Karte - | Grødum - Foss(? - 1949) | |
Senumstad
i Birkenes - Rislå
ersetzt durch Brücke 1957 |
- Karte - |
Senumstad
(I) (1908 - ca. 1930)
Senumstad (II) (ca. 1930 - 1957) |
ab 1.7.1918 öffentliche Fähre (?) | |
Otra / Setesdalen: | Byglandsfjord - Senummoen
(Senumstad)
ersetzt durch Brücke 1966 (Fv 304) |
- Karte - | - Senumsferja
(I) ? - Mitte 1950er - Senumsferja (II) / Byglandsfjord Mitte 1950er - 1966 |
https://www.setesdalswiki.no/wiki/Senumsferja |
Moisund - Klepp
ersetzt durch Brücke |
- Karte - | Moisund
- Klepp (I) 1.7.1919 - 1952
Moisund - Klepp (II) 1952 - 1971 (?) |
Klepp ferjested i Hornnes: "Kleppferja", ab 1.7.1919 "offentlig færgested" | |
Audnedalselva / Vest-Agder: | Valle
- Vigeland
ersetzt durch Brücke |
- Karte - | Valle-Ferje | |
Mandalselva / Vest-Agder: | Manflå | https://digitaltmuseum.no/011014094001/bilferje-i-1928-over-mandalselva-ved-manfla | ||
Mjåland / Marnardal | - Karte -. | ![]() |
||
Lunden - Vestre Sveindal
(Grindheim kommune)
Herbst 1952 ersetzt durch Sveindalsbru (off.eröffnet 1.3.1953) |
- Karte - | Fährprahm (I): ? -
1923 (Fotolink
ca. 1910) Fährprahm (II): 1923 - 1941 Fotolink 1930er Fährprahm (III) - "Sveindalsferja": 1941 - Herbst 1952, |
ab ca. 1924 zuständig:
Veivesenet i Vest-Agder fylke
Infolink, |
|
Kvina / Vest-Agder: | Netland
- Netland Nes
1943 ersetzt durch Brücke |
- Karte - | Netland-Ferje ? - 1943 | |
Narvestad
1967 ersetzt durch Brücke |
- Karte - | Narvestad ? - 1967 | ||
Orkla / Sør-Trøndelag: | Orkanger:
Gjølme
ferjested /færgested
Rømmesmoan - Råbygda einfache Ruder-Fähre, kein richtiger Fahrzeugtransport - evtl. Pferdekarren 1935 ersetzt durch Gjølme bru |
- Karte - | ? - 1935 | |
Verdal / Verdalselva | Haga ferjestad: Haga - Nes Ruderfähre |
- Karte - | bis 1941 | https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digitidsskrift_2013060581063_001 |
Namsen / Nord-Trøndelag: | Nes
i Harran / nördlich Grong |
- Karte - | Nes-Ferje 1 ? - ?
(AK)
Nes-Ferje 2 ? - 1932 |
- andere Info: Brücke ab 1935 |
Gartland - Elstad nördlich Grong |
- Karte - | s. Meddelelser fra Vejdirektøren 1930 ) | ||
Verem / Væremsneset - Østre Sem
Sem ferjested (Seem færgested) westl. Grong |
- Karte - | ca. 1924 - ? ? - 02.1959 |
- neue
Fähre ca. ab 09.1924 -
link - - (in "Ferjestatistikken 1953": 2 PBE; in "Ferjestatistikken 1959" 7 PBE) |
|
Vie - (Valdskrå) westlich Grong |
- Karte - | s.
Meddelelser fra Vejdirektøren 1930 ) - vermutlich durch Skottleiken bru ersetzt |
||
Ranem
- Helgemoen
Hildrum ferjested (Overhalla): Hildrem - Grande 15.7.1959 ersetzt durch Brücke |
- Karte - |
nn: ca. 1925 - ? Ranemferga: ? - 15.7.1959 s. "Ferjestatistikken 1959" |
- 11.1924: Beschluss für eine neue Fähre: | |
Mælen
- Homstad (Homstad ferjested) - bis ca. 1946 Ruderfähre ca. 1946 - 1989 Fahrzeugtransport möglich - 1990 - 1998 Fährbetrieb eingestellt und Fähre aufgelegt - 1998 - ca. 2000 nur noch Sommerbetrieb durch privaten Verein |
- Karte - | Mælaferga
(I): ca. 1946 - 1959 (in Ferjestatistikken 1946: 50 Pass, 2 PBE)
Mælaferga (II) ex. Ranemferja: 1959 - 1966 Mælaferga (III): 1967 - 1989 / 1998 - ca. 2000 |
http://olemski.blogspot.com/2013/12/mlaferga.html | |
Spillumsvika
- Strømhylla
1922 ersetzt durch Brücke |
- Karte - | Spillumsvika - Strømhylla ? - 1922 | auch "Strømhylden Færgested" | |
Røssåga / Rana: | Korgen
Røssågabrua fertig 1938 |
- Karte - | Korgenfergen ? - 1938 | |
https://digitaltmuseum.no/021018025138/bil-ferje-flate-bilen-er-en-chevrolet-1925-modell-muligens-samme-ferje https://digitaltmuseum.no/021017974918/kabelferje-med-bil-og-folk-over-elv-kanskje-vefsna-bafjellmoen-usikkert |
||||
Vefsna / Svenningdalselva / Nordland: |
Båfjellmoen (Bogfjellmoen) - Aspneset
(Trofors): |
- Karte - | Båfjellmoen-Ferje 1889 - 07.1927 |
Fotolink:
https://digitaltmuseum.no 07.1927 ersetzt durch Brücke: Båfjellmo bru kabelferga over Vefsna mellom Aspneset og Bogfjellmoen |
Svenningdal | - Karte - | ? - ? | für diese Fährstelle war 1940 die alte Korgenfähre geplant | |
Ranelva / Rana (Nordland): | Nevernes / Nævernes | - Karte - |
? - ca. 1923 ? - ? neue Fähre ab ca. 1923 |
- 1924: alte Fähre nach Jupla / Skughei |
Juplastien: Skughei / Skugghei - Granhei |
? - 1924 1924 - ? |
- Link 1924 - ? - Fotolink 1915: https://digitaltmuseum.no |
||
Ranaelv: Skonseng - Røssvoll kirke |
- Karte - |
nn: ? - ca. 1929 nn: ca. 1929 - ? |
- 02.1929 Neubau einer Fähre beschlossen - Link - |
|
Ranelva: Mo
i Rana: Tverrånes - Selfors |
- Karte - |
xx - 1908 1908 - 1914 |
Gierfähre
= durch den Wasserstrom angetrieben
1914 durch Brücke ersetzt, im Ort Mo i Rana |
|
Revelelva / unterer Teil des Tverråga | Gierfähre = durch den Wasserstrom angetrieben | |||
Målselv / Troms: | Gullhav (Gulhav) - Karlstad | - Karte
- - Norgeskart - |
Gulhovfergen
1922 - 1925 handbetriebener Fährprahm ab 1925 Motorboot zum Schleppen des Prahmes Wagenfähre bis 1952 |
- 1952 Ende der Wagenfähre - Personenfähre bis 1960 / 1992 (?) |
Frederiksberg - Fleskmoen | - Karte
- - Norgeskart - |
Fergen
Frederiksberg ? - ca. 1939 mehrere Fährprahme |
- ersetzt durch Brücke bei Moaberget / Olsborg (?) | |
Nygård - (Holt) | - Karte - | - (noch 1932) | - einfache kleine Wagenfähre, an der Strasse ins Dividalen | |
Stabburselv / Finnmark | Staburselv / Porsangerfjord | - Karte - | Stabburselva-Fergen: 1907 - 1933 | kleine Wagenfähre, in Karte 1932, 1933 durch Brücke ersetzt |
Lakselv / Finnmark | Lakselv / Porsangerfjord | - Karte - | Lakselva-Fergen 1907 - 1941 | kleine Wagenfähre, in Karte 1927 |
Tanaelva / Finnmark: | Birkestrand (Bjerkestrand) - Langnes | - Karte - | Langnes
ferge
|
Wagenfähre, noch 1954,
an der Mündung des Tanaelven, Strasse in östlicher Richtung Berlevåg
Antrieb 1950er mit Außenbordmotor |
Boftsa fergested
Boftsa - Bofstad |
- Karte - | Boftsa ferge | ||
Seida fergested | - Karte - | Seida ferge
? - ? ? - 1940 1944 ? - 1948 ? |
erste Tanabru fertig Sommer 1940, wahrscheinlich 1944 zerstört, 1948 wieder aufgebaut | |
Sirma (Sirbmá) | - Karte - | kleine Wagenfähre | ||
- | ||||
Cudigurra Gárnjárga / Karnjárga Gárnjargga:n lossi Tenojoki (SF) / Tanaelv (N) |
-
Karte
- - Karte - |
1957 - 1972 | in Karte von 1962, in Karte von 1942 keine Fähre | |
Utsjoki fergested
Roavvegieddi i Tana / N - Utsjoki "Karnjargan lossi" |
- Karte - | Utsjokferjen seilgeführte handbetriebene Ziehfähre ("trekkferge") später: Seilfähre (?), noch 1969 in Betrieb (19.6. - 23.10.) |
- Samelandsbru eröffnet 1993 | |
Karasjoka / Finnmark: | Karasjok: Markannjarga - Stuorrageadi |
- Karte - | Karasjohka-Fergen
|
(1942 neue Brücke in Bau ?) |
Pasvikelva / Finnmark |
Elvenes / Elvnes (Pasvikdal/ Sør-Varanger, Finnmark): nicht mehr 1939 |
- Karte - | noch 1931?,
Brücke ab 1926 ?
neue Brücke ab ca. Anfang 1944, gesprengt Oktober 1944 - Fotolink - Fotolink 2 - |
|
Svanvik / Utnes (Utneset) Fergested:
Svanvik gård / N - Salmijärvi / SF 1929 Svanvik/ N - Salmijärvi / SF 1930 - 1932 Umlegung der Fährstelle: Utnes / N - Salmijärvi / SF 1933 - 1945 |
- Karte - |
Svanvik
ferge:
1929 - 1932 (im Sommer, im Winter: Eisweg) Utnes ferge: 1933 - 1940 (norwegische Fähre) 1940 - 1944 Deutsche Militärfähre 1944 - 09.1945 russische Militärfähre |
Gudbrandsdalslågen Lågen Mjøsa: |
Fyra
(Ringebu) über den Lågen zu den Inseln Heringen und Risøya |
- Karte - | - ca. Ende 1980er |
-
Bild + Info - Fähre bewahrt
im Norsk Vegmuseum - ab ca. Ende 1980er Brückenverbindung - 6,2 m lang, 2,8 m breit, Seitenhöhe ca. 0,56m, gebaut nach 1945; blechbeschlagener Holzrumpf, heute im Norsk Vegmuseum |
Fåberg über den Lågen |
- Karte - | 05.1916 - 1921 "Flygende Ferje" | -
Infolink - - provisorische "Flygende Ferje" / "fliegende Fähre" nach Zerstörung der Brunlaugbru 9.5.1916 |
|
Lillehammer - Vignes
(Vingnes)
1934 ersetzt durch Brücke |
- Karte - |
Ferje
Lillehammer-Vingnes: 1850 - 1904 1904 - 1934 |
bis 1904 lag
das Fährrecht beim Vingnes gaard, ab 1904 bei Lillehammer kommune 1904 - 1934 Motorboot + Fährprahme - Infolink 1905 - |
|
Hamar - Kapp | - Karte - |
Hamar-Kapp-Ferjen
:
1951 - 1975/1977
Mjøsfergen (III) : 1963 - 1979 |
eingerichtet 1951 | |
Nes - Helgøya
ersetzt durch Brücke |
- Karte - | - handbetriebene Fähre:
? - 1928
Helgøyferja : 1928 - 1938 Helgøya: 1938 - 23.11.1957 |
||
Gjøvik - Mengshol 1923 - 1924 | - Karte - |
Mjøsfærgen
(I) / Mjøsfergen III : 1923 - 1950, bis 1967 Reserveschiff
Mjøsfergen II : 1950 - 1971 Mjøsfergen (III): 1963 - 1987/88 Mjøsfergen IV 1969 - 1985 Mjøsfergen V : 1974 - 1985 Oppland-Ferjen: 1975 - 1980 Mjøscruise / ex Mjøsfergen (III): 1990 - 1994 |
||
Gjøvik - Mengshol - Smedstua/Nes 1924 - 1961 | ||||
ab 1961: Gjøvik - Mengshol 1961 -1987 und 1990 - 1994 |
||||
Minnesund | - Karte - | (?) - 1925 | - kleine Ruderfähre
bis 1925
- Fotolink
-
- reine Eisenbahnbrücke ab 1879 |
|
Femunden: | - | - | - Femund II: - ca. 1980 | gelegentlicher Fahrzeugtransport |
Vansjø: | zur Insel Dillingøya
/ Vestre Vansjø östl. Moss |
- Karte - | ? - ca. 1968 | - Fotolink |
Krøderen : |
Nore - Fagernes / Noresund
ersetzt durch Brücke |
- Karte - | Noresund Ferge | |
Randsfjord : | Tangen - Horn https://www.google.com/maps |
- Karte - |
Randsfjordferja:
18.4.1970 - 1972
Randsfjordferja II: 1972 - 29.11.2021 12.2021-xx.2022 Umbau der Fähranleger Elrond - Randsfjordferja (xx.2022 - ...) |
|
Fluberg - Vilberg | - Karte - | - "Fluberg kommunale ferge"
15 brt, 12,5 ml, 4,77 mb, 1,00 mt, Bj. 1922 - Info - 2 PBE, 25/20 Pass, Einsatz bis 1949 (hat auch Fahrzeuge transportiert |
- s.
Meddelelser fra Vejdirektøren 1930
und 1938) - ersetzt durch Fluberg bru (7.12.1966) |
|
Søndre Land:
varierende Routen: Sarastua - Hov Braker - Hov Englia / Evenstuen - Hov (1930*) Halmrast - Sarastua (1930*) Englia/Evenstuen - Holmen Braker/Brager - Holmen |
- Karte - |
Rand
(I): 1923 - 1938 Rand (II): 1938 - 1967/1973 - andere Info: bis 1973 |
*Meddelelser fra Vejdirektøren 1930 | |
Rødenessjøen / Østfold: |
Kroksund
ersetzt durch Brücke |
- Karte - |
Kroksundferga
(I): 1927 - 1936
Kroksundferga (II): 1936 - 16.11.1964, 2005 noch aufliegend |
|
Slidrefjorden / Oppland: |
Einangsundet
ersetzt durch Brücke |
- Karte - | Einangsferja 1899 - 1929 1929 - 1963 |
|
Tyrifjorden / Buskerud: | Storøya (Wirtschaftsfähre) | - Karte - | Storøen: 1953 - 1983 | |
Verbindung Utøya | - Karte - |
->
ex. Folkestadfergen
:
1959 - ca. 1966 (?) -> ab 1997 Motorbootfähre "MS Thorbjørn" |
-> möglicherweise gab es zwischen ca. 1966 und 1997 ein
Motorboot "Reiulf" im
Verkehr zur Insel Utbøya (bekannte Daten: 7,5 ml / 2,53 mb / 1 mt ; Kennung: LM8148) |
|
Kroksund/Sundvollen | - Karte - | - ersetzt durch Brücke / mögliche Fährstelle ???? | ||
Eikeren (Ekeren): | Sundet - Fiskumvandet / Fiskumvannet | - Karte - | Sundet - Fiskum : ? - 1924 | kleine seilgeführte Wagenfähre; ersetzt 1924 durch Eikernsundbru |
Tinnsjø / Telemark: |
Mæl
- Tinnoset
aufgegeben durch Strassenneubau entlang Tinnsjøen |
-
Karte -
- Info - |
Tinnsjø
:
1909 - 1938
Rjukanfos(s) : 1909 - 1969 Hydro: 1914 - 1944 Ammonia: 1929 - 1991 Storegut: 1956 - 1991 |
|
Kviteseid Vatn / Telemark: | Sundkilen i Kviteseid | - Karte - | 1897 - ca. 1906 | 1897 wieder Fähre, da die Brücke von 1861 verfallen war, ca. 1906 wieder Brücke: "Sundkil bru" |
Spjotsod - Smedodden
ersetzt durch Brücke (- im Winter Einsatz einer Schwimmbrücke) |
- Karte - |
Spjotsodd
/ Sprosodd Færge 1 / Kviteseid bis ca. 1930er
Spjotsodd / Sprosodd Færge 2 / Kviteseid ab ca. 1930er |
- weitere Fotos: https://soge.kviteseid.no | |
Flåvatn / Telemark: |
Fjågesund
- Østenå
ab 01.1987; aufgegeben nach Brückenbau 12.1997 |
- Karte - | Østenå / Fjågesundferga: 01.1987 - 12.1997 | noch aufliegend in der Nähe der ehem. Fährstelle |
Strengen
- Ytre Flåbygd
ersetzt durch Brücke |
- Karte - | Ferje Strengen | ||
Lunde - Lundefaret | - Karte - | Ferje Lundefaret | ||
Tokevatn / Telemark: |
Vefallsund:
Vefall - Kjenndalen / Tronstad |
- Karte - |
Vefallsund:
? - 1957 Vefallsund II : 1957 - 16.12.1967 |
aufgegeben nach Brückenbau bei Straume |
Heddalsvatn / Telemark: |
Nautsund: Klevar - Farvolden
auch genannt: Sanden - Farvolden |
- Karte - | - ca. | - ersetzt durch Brücke noch 1930 |
Hallingdalselva / Telemark: | - Tollevsrud - Austvoll | - Karte - | - | - Nachweis in Karte von 1918; heute Austvoll bru |
Lioddensund / Brommafjorden | - Karte - | nn: ? - ... nn: ca. 1917 (??) - 1935 (?) Ferje Lioddensund 1935 - 1954 |
* ggf. neue Fähre 1917/1918 - Link - |
|
Nisservatn
/ Nisserdal / Telemark: https://fjoneferga.no/index.html |
Fjonesundet https://no.wikipedia.org/wiki/Fjoneferga ungesicherte Informationen |
- Karte - |
Ferje NN: ? - 1947 |
|
Ferje Fjonesundet: 1956 - 1976, ab 1987 "Østenå" / Fjågesund |
lt. Ferjestatistikken 1967 zum 15.9.1967 eingestellt: "avløst av nytt
vegsamband" - von der Kommune aber weiter betrieben - Meldung von 1972: Nisserdal kommune hat einen Fährprahm gekauft |
|||
Nissen / Fjoneferga: 1976 - heute | vor 1976 ??? | |||
Fiskumvannet / Buskerud | s.o. | |||
Slettebøvatnet bei Egersund |
Mjølhus - (Slettebø) | https://digitaltmuseum.no/011014460406/mjolhus-med-ferje-og-batsto | ||
Oysteinevja / Vest-Agder: | bei Handeland / Sirdal | - Karte - | Handeland | ab ca. 1924 zuständig: Veivesenet i Vest-Agder fylke |
Suldalvatn / Rogaland: |
Suldalsosen - Nesflaten -
Roalkvam Solheimsvik - Nesflaten |
- Karte - |
Suldal
1885 - ? (1978) + Tvillingane 1930er Osen: 1913 - Ende 1940er Suldalsporten: 1939 - 1978 |
aufgegeben nach Strassenneubau entlang des Suldalsvatn |
Transportfähre | Kilen: 1962 - ? | |||
Ørsdalsvannet / Rogaland: |
Odlandstø - Vassbø
Ørsdalsvannet i Bjerkreim kommune |
- Karte - | MK "Ørsdølen": 1963 - 1984 | |
Breimsvatnet / Sogn og Fjordane: |
Førs (Førde) - Lyndneset
- Reed / Breim 1953 - 1965 Lyndneset - Reed 1965 - 1971 Førs - Lyndneset - Reed |
- Karte - | Breim: 1953 - 1972 | Lyngneset |
Horningdalsvatnet / Sogn og Fjordane: | Kjøs (Kjøsapollen) | - Karte - | ? - 1930er |
*Meddelelser
fra Vejdirektøren 1930 - |
Eikesdalsvatn / Møre og Romsdal: | Øverås - Vike - Hoem - Eikesdal | - Karte - |
Eikesdal:
1960 - 1974
Mardøla: 1974 - 16.11.1990 |
aufgegeben nach Strassenneubau entlang des Eikesdalsvatn |
Vike - Hoemsbu | - Karte - | Eikesdal: | (ab 1974 ???) | |
![]() |
http://www.fjordfaehren.de Datenschutzerklärung |
Anti-Spam: korrekte Adresse ohne/without/uten _ !!! |
![]() |